1763S-370Y-293Žodis „aistros“ priklauso krikščionių paveldui. Jausmai, arba aistros, yra juslingumo jauduliai, skatinantys veikti arba neveikti pagal tai, kas suvokiama ar įsivaizduojama kaip gera arba kaip bloga.
1764S-370Y-293Aistros yra žmogaus psichikos natūralūs dėmenys, jos užima tarpinę vietą tarp juslinio ir dvasinio gyvenimo ir yra juos jungianti grandis. 368Mūsų Viešpats pastebi, kad šaltinis, kuriame tūno aistros, yra žmogaus širdis.43
1765S-370Y-293Aistrų yra daug. Visų svarbiausia yra meilė, kylanti iš potraukio į gėrį. Meilė pažadina nesamo gėrio troškimą ir viltį jį pasiekti. Išsipildžiusį troškimą lydi pasitenkinimas ir džiaugimasis turimu gėriu. Suvokta blogio grėsmė kelia neapykantą, pasibjaurėjimą ir būsimo blogio baimę. Tokie jauduliai baigiasi liūdesiu dėl esamo blogio arba jam priešpriešinamu pykčiu.
1767S-371Y-294Pačios aistros nėra nei geros, nei blogos. Moralės požiūriu jos vertinamos tiek, kiek iš tiesų priklauso nuo proto ir valios. 1860Aistros yra vadinamos valingomis „dėl to, kad valia arba jas pažadina, arba joms nesipriešina“47. Kad moralinis, arba žmogiškasis, gėris būtų tobulas, aistras turi tvarkyti protas.48
1768S-371Y-294Stiprūs jausmai dar neparodo nei asmens moralumo, nei jo šventumo; tai tik neišsemiama vaizdinių ir nuotaikų atsarga, kuria reiškiasi moralinis gyvenimas. Moralės požiūriu aistros yra geros, kai jos turi įtakos geram veiksmui; priešingu atveju jos yra blogos. Gera valia jausmus palenkia sau ir nukreipia į gėrį ir palaimą; bloga valia pasiduoda netvarkingoms aistroms ir jas dar sustiprina.1803 Emocijos ir jausmai gali būti dorybių sutaurinti arba ydų sujaukti.1865
1771S-370Y-293Žodis „aistros“ reiškia afektus, arba jausmus. Emocijos padeda žmogui nujausti gėrį ir įtarti blogį.
1772S-370Y-293Svarbiausios aistros yra meilė ir neapykanta, troškimas ir baimė, džiaugsmas, liūdesys ir pyktis.
43Plg. Mk 7, 21.
44Šv. Tomas Akvinietis, Summa theologiae, 1–2, q. 26, a. 4, c, ed. Leon. 6, 190.
45Plg. Šv. Augustinas, De Trinitate, 8, 3, 4: CCL 50, 271–272 (PL 42, 949).
46Šv. Augustinas, De civitate Dei, 14, 7: CSEL 40/2, 13 (PL 41, 410).
47Šv. Tomas Akvinietis, Summa theologiae, 1–2, q. 24, a. 1, c, ed. Leon. 6, 179.
48Plg. Šv. Tomas Akvinietis, Summa theologiae, 1–2, q. 24, a. 3, c, ed. Leon. 6, 181.